Tuesday, September 8, 2009

Ba se merită, toate se merită în viaţa asta.

* Numele personajelor sunt fictive în această postare.


Cu familia Lisnic ne cunoşteam demult. Părinţii mei îi cunoscuseră la un hram după care relaţiile interfamiliale s-au înteţit. I-am cunoscut şi eu. Doamna Lisnic nu avea studii superioare, dar avea un post decent şi mama îmi povestea că toţi o stimau la serviciu. Doamna era foarte frumoasă, deşi trecută de prima tinereţe, puteam desluşi pe chipul ei umbra deasă de cîndva a genelor lungi ce adăposteau doi ochi mari, căprui. Deşi nu era cultivată prin şcoli, era atît deschisă spre a cunoaşte, spre a se rafina, accepta ca un copil chiar şi ironiile unora. O admiram deschis pentru asta la care ea îmi spunea: " Sunt ca o vale, accept orice rîu ce vine spre mine şi încerc să învăţ din toate.". Şi mai era şi mamă bună şi o soţie grijulie..şi multe încă ar trebui să spun, dar mă opresc aici.

Domnul Andrei Lisnic avea şi el studii medii, dar toată viaţa fusese şofer. Foarte blînd din fire, meşter în toate ale gospodăriei, avea însă patima beţiei care uneori îl cufunda într-un somn adînc şi cuminte, dar alteori erupea în zvîcneli de gelozie . Nu a lovit-o niciodată pe soţia sa, dar în cele cîteva nopţi în care s-a întîmplat să rămîn la ei (mă împăcam foarte bine cu fiica lor) am fost un martor involuntar la scandaluri de familie.

El se întorcea beat criţă de unde venea şi dacă consumase mai mult decît se cuvine pentru a dormi strîns, atunci nu mai dormea nimeni în casă..cuvinte puturoase o biciuiau pe Dna Lisnic, cuvinte nemeritate care o pălmuiau cu ticăloşie la care dna printre hohote striga: " Mai bine aş fi fost o curvă să merit cu adevărat cuvintele pe care le spui!". Alteori, cînd dl. Andrei nu venea acasă noaptea, dna Lisnic intra în odaia fetei unde dormeam şi eu, o trezea încetişor şi amîndouă ca două umbre mergeau în miez de noapte în căutarea tatălui care poate zace pe undeva fără simţuri... şi fără simţ.

O dată s-a întîmplat ca după o plimbare de asta nocturnă nereuşită, stăteau amîndouă fără somn în bucătărie cu ochii lipiţi de sticla geamului..poate-poate o să apară.

- Mamă, el (tata) nu te merită! De ce anume tu, anume tu, mămica mea, ţi-ai găsit acest nenorocit pentru o viaţă?..fata plîngea, dar o spunea cu înverşunare, cu răzvrătire.
- Merit, dacă asta mi-i dat să îndur înseamnă că merit, răspunse doamna blajin după o pauză.

Dar cuvintele-i plîngeau în adîncul sufletului, cred că acolo încerca şi ea să înăbuşe aceleaşi gînduri. Fiica ei se revolta în zeci de argumente, demonstrîndu-i că soarta e nedreaptă în a uni două suflete care sunt din două caste diferite, care sunt atît de incompatibile intelectualiceşte, care se regăsesc în moralităţi contrare...

Eu stăteam după uşă încurajînd-o tacit pe Carmen, răscoleam prin toate amintirile să demonstrez şi eu că nu întotdeauna oamenii se merită, că sunt blegi care nenorocesc fete de aur şi proaste care pun juponul pe cap la nişte băieţi de mai mare dragul.

"Cum oare de s-o uitat la dînsa/dînsul, el aşa simpatic, cu facultate, cu serviciu, din oameni aleşi la fericita de dînsa care nu ştia nici doi ori doi în şcoală, o ştia tot satul de fată uşoară şi la urma urmei..nici nu e frumoasă.." şi cîte din astea am auzit, şi cîte din astea am spus în sinea mea învinuind soarta, viaţa, pe Dumnezeu.

Credeam că nu toate se merită.

Şi au trecut ani. Acum cîteva zile îmi amintii de acest subiect după ce am întîlnit un cuplu pe care îl cunosc de vreo 3 ani şi de vreo 3 ani împreună sunt. Ea o drăgălăşenie de fată, a terminat Conservatorul şi cîntă ca o luscinie la pian, fină, foarte atentă şi deschisă,găteşte ca un Chef, e mereu veselă cu chipul luminat de zîmbet, ştie 3 limbi străine şi citeşte ziare pe lîngă beletristica în volume groase ca tulpina de stejar ....cred că aţi înţeles că o agreez mult. El e rupt din soare de frumos, înalt, spătos, un fel de Ben Affleck..usucă inima la oricare într-un cuvînt, dar voi mai adăuga: şi-a băgat piciorul în studii cînd era prin clasa 10-a, nealtoit la vorbă deşi poartă Adidas şi goneşte pe maşina lu' tăticu. E bun la suflet, e leneş, e naiv. Cred că am fost obiectivă.

Ea nu-l merită. Precum nu merită să meargă singurică de fiecare dată la mult-iubitele ei concerte de muzică clasică de la Sala cu Orgă pentru că el " adoarme" acolo, precum nu merită să-i facă scene stupide de gelozie pentru că e frumoasă şi pe deasupra se îmbracă frumos. S-o-mbrace el, ar fi bucuros să-i pună un sac peste cap şi ar scoate ochii la oricare care s-ar uita înspre ea chiar şi din curiozitate, ea nu merită să se arunce în prezenţa ei vulgarisme chiar şi la adresa unui bou care l-a enervat pe iubitul ei şi iată-l cu ţigara între măsele şi cu dînsa de mînă. Ea speră că el se va dezvăţa de acest obicei prost de dragul ei. Ea îl iubeşte.

EA NU MERITĂ. Dar ea nu face nimic pentru a merita ceva mai bun, pentru a schimba ceva în viaţa ei, ea rabdă cu smerenie, ce să-i faci dacă-i frumos Marchiz al ei, ea crede că el se va schimba de dragul ei, ea crede că el o iubeşte mult. Şi e adevărat că o iubeşte, dar asta nu schimbă nimic timp de 3 ani.. şi peste ani văd o altă familie Lisnic.

Acum nu le merită, dar odată ce va îmbrăca inelul pe deget şi va jura iubire..le va merita pe toate, căci decizia ei a fost şi nu contează că au ajuns să fie împreună...din cauza unui test de sarcină, din cauza unei iubiri oarbe, din dragoste adevărată sub clar de lună, din cauza unei naivităţi adolescentine, din lipsă de creieri, din cauza unui preludiu de relaţie scurtă care s-a sfîrşit în grabă la altar, din cauză că anii treceau şi toţi îi spuneau fată bătrînă, din cauză că îi era frică că nu va găsi pe nimeni mai bun...asta nu mai contează, contează că şi-a ales drumul vieţii de bunăvoie şi nesilită de nimeni...şi a ajuns să le merite.

16 comments:

  1. Hmmm, Interesanta e logica si psihologia feminina, dar tot pe atat e si bizara, plina de mister. Probabil exista o fractiune de adevar in cele expuse, doar ca ar trebui sa va ganditi si d-stra - fetelor- ca probabil merita un efort ca sa faceti ceva in a schimba ceva in partener, sa il motivati, sa il puneti pe ganduri, sa comunicati, sa va contraziceti, daca e necesar, pana la urma, dar sa nu cautati ceva mai bun in alta parte. Ceea ce bun pare la prima vedere nu e neaparat si bun pe tot restul vietii. Poate fi o iluzie. Asa ca o parere: Incercati sa comunicati cat mai mult intr-o relatie ca sa preveniti eventualele certuri care apar in viitor...

    ReplyDelete
  2. faptul ca ai decis sa scrii istoria acesta nu ma face decit sa regret inca o data una din caracteristicele negative a moldovenilor: birfeala
    nici nu am citit pina la capat istoria ta
    si sa fi fost in locul mamei tale as fi spun"irina dute si invata, dute si citeste o carte si mind your own business"
    daca ai curajul sa scrii toate acestea pe net de ce nu te duci la persoane si le spui in fata, fii onesta, argue your point si atunci poate o sa fii ascultala
    dar imi pare ca esti lasa, birfitoare si fara viata of your own
    petru ca cred ca un blog e petru a scris experienta si learnd lessons of your own but not judge others


    si nu cred ca esti matura enought sau ai suficieta experience petru a judeca viata unei familie si deciziile persoanelor, moreover sa le scrii in blogul tau

    ma face doar sa question valorile tale si sa extind limita prostiei tale

    ReplyDelete
  3. anonime,

    pentru inceput, as sugera sa te inveti sa vorbesti. Romana. Sau o oarecare alta limba, ca pentru moment cam ai probleme cu exprimarea. (e "learnt" sau learned" si nu learnd, deci cum se spune in rusa "ne mojesh srati, ne mucheai jopu")

    Dupa asta poate mai inveti sa citesti pina la capat. Pe urma comentezi. Altfel de ce ti-ai pierde timpul tau scump cu comentrii pe la posturi care nu merita.

    Eu cred ca e altfel, insa. Eu cred ca TU nu meriti vreun comentariu la adresa ta, pentru ca esti un cretin. In care caz, ar trebui sa-mi multumesti pentru ca ti-am acordat favoarea de ti-am scris ceva.

    So long (ai spune tu, cred)

    ReplyDelete
  4. hahaha, foarte bun argument, chiar m-ai afectat

    typical slavic sa spuna lucruri fara sa make a true point
    haha

    ReplyDelete
  5. @ Alex,

    comentariul tau pare a se lipi mai mult de Printul (un post anterior) pentru ca aici am tratat o cu totul alta tema, nu am spus ca nu trebuie sa ne multumim cu ce avem , nu am sustinut ca nu trebuie sa cultivam sotul sau soata de linga noi, am spus simplu..ca tot ce avem meritam si trebuie sa acceptam ca dormim asa cum ne asternem si sa nu invinuim pe nimeni. Nu e nimic bizar dupa mine..

    @ Anonim,

    Citeşte Bulşit te rog şi pînă la capăt. Iar cît priveşte bîrfele, să ştii că am ceva în drafts şi ţi-l voi dedica ţie special. Şi încă ceva, citeşte pînă capăt altă dată..poate vei reuşi să-mi impui măcar un pic de consideraţie pentru comentariile tale.

    Şi dacă o mai atingi o dată pe mama, să ştii că-ţi pun eu nume, nenorocito/ule.

    ReplyDelete
  6. ca sa nu spuneti ca nu am nume, ma numesc iulian, si am plecat demult din tara, am calatorit mult si am inceput sa vad partile negative a moldovei

    eu citesc toate povestile tale, si chiar imi plac unele care vorbesc de moldova imi place sami aduc aminte

    dar eu cred ca ar trebui sa accepti criticism, si nu conteaza cum se termina istoria, nu cred ca ai dreptul moral sa scrii despre viata unui familii, familia mea poate e difereta, si eu vad alte familii dar nu critic si nu judec, si nu discut cu alti despre asta

    bine, poate omentariu cu mama am exagerat, imi pare rau

    dar cred ca birfeala e o mare problema in moldova si am vazut mii de cazuri si eu nu pot sa suport, sa ascult, si acum am vazut asta pe blogul tau si ma suparat ca iti permiti sa faci asta

    despre faptul ca nu stiu limba romana sunt de accord, nu vorbesc romina aproape decol si am uitato, si mii mai usor sa ma exprim in engleza,
    si aici tot cred ca nu ar trebui sa judeci (povestea bullshit), poate unii folosesc cuvinte in engleaza, dar altii in rusa (slavic)

    daca vrei pot sa nu mai citesc sau sa comentez blogul tau, sunt multe alte bloguri care nu sunt asa negativi la comentariile mele

    ReplyDelete
  7. @ Iulian,

    1. Am dreptul să inventez ce vreau căci e blogul meu, nimeni nu a spus că e o familie reală, deşi le trec pe toate prin prisma mea. Anume această postare, conţine elemente adevărate inspirate din viaţă, dar crede-mă că nimeni citind acest post care mă cunoaşte pe mine nu se va regăsi în această istorisire, căci nu m-am tîmpit să am o prietenă Carmen, care probabil e de aceeaşi vîrstă cu mine şi care probabil are internet şi s-ar putea, cel puţin, din întîmplare, să mă citească. Nu ştiu de ce îţi explic toate astea, poate din cauza că te-ai prezentat şi mi-a părut bine că ţi-a părut rău de unele lucruri spuse.

    2. Dacă este ceva care într-adevăr dispreţuiesc şi din cauza careia am avut de suferit, eu fire odios de sensibilă, păi, asta e bîrfa..şi după cum am promis, o voi posta curînd.

    3. Eu acept criticile, mai ales pe cele constructive. Dar tu fă te rog deosebire între critică şi atac, apropos, alex, primul comentator tot a criticat, foarte blind si delicat desi. Nu spun sa te descalti cind intri la mine pe blog, dar te rog să nu faci glod, pentru ca eu nu tolerez orice aruncatura de vorba. Hai, ca e una sa faci o leacă de vîjîială, să mai incingi spiritele...chiar mi-ar plăcea să fie lume care să mă contrazică, căci asta face un blog mai interesant, îi dă viaţă. Da' nu aştepta de la mine să-ţi întorc şi al doilea obraz pentru a-ţi demonstra că acept critica şi nu sunt " negativă". Dau şi eu cu pumnul cînd trebuie dacă mă apuci de călcîie.

    4. Slavic vorbeşte excelent româna, rusa şi engleza pentru că nici el nu e acasă demultişor. Şi nu face melanjuri.

    5. În bulşit am îndreptat degetul nu doar spre englezofili. Tu iar nu ai citit pînă la capăt? Îmi repugnă la fel de mult rusismele.

    6. Eu nu judec oameni anume, nu există niciun personaj real pe care l-am menţionat pentru a-l ponegri, eu judec situaţii. Altfel, crede-mă că nu am avea despre ce discuta.

    7. E un blog public, este binevenit oricine dacă scrie cu bun simţ. Tu nu faci excepţie.

    8. Sper că ai citit pînă la capăt.

    irina

    ReplyDelete
  8. Mai, anonimule, de ce naiba te-ar deranja astfel de postari daca pe altii nu deranjeaza? De ce, ma rog, trebuie sa inchidem ochii si sa nu criticam, daca suntem ceea ce suntem, meritam ce meritam? Nu-ti place, treci pe-alaturi. Te-ai oprit sa comentez, fii bun si nu imputi blogul cu atacuri la persoana. Critica textul. Si o ultima remarca, te rog eu mult, ia in dinti un dictionar si incearca sa recurgi la o singura limba, care-o fi. Lumea pricepe si engleza curata, daca ai uitat romana.

    Irina, o meditatie buna. Fiecare isi construieste viata cu propriile maini.

    ReplyDelete
  9. errata: sa comentez - sa comentezi

    ReplyDelete
  10. @ star77,

    comentariile astea înfocate cred că-mi eclipsează postul. Mă bucur că mi-a fost finalmente înteles punctul de vedere.

    ReplyDelete
  11. Irina, cred ca ai redat foarte frumos si subtil adevarul care ne doare pe multi dintre noi.Am si eu o prietena "Carmen Lisnic", si am vazut-o de multe ori in situatii mult mai oribile,dar totusi de ce trebuie sa sufere copii pentru pacatele parintilor?

    ReplyDelete
  12. @ Ellyshor,

    mă bucur că l-ai digerat..:)

    ReplyDelete
  13. am citit gindurile tale Irina si stii ... o mare vina si voi aveti unele fete... va indragostiti ca niste pustoaice in oameni care nu va merita ...si pe urma suferiti tot din asta...

    ReplyDelete
  14. @ SharK,

    EXACT! Asta şi voiam să spun în toată această nuvelă, că ne-o facem cu mînuţa şi minţiuţa noastră şi nu trebuie să dăm vina pe vrăji, pe Dumnezei şi pe tinereţe!

    Asta şi voiam să zic de fapt.

    ReplyDelete
  15. ... în toaletă aveam o cutie de carton în care puneam mai multe chiţibuşuri. cu timpul m-am acomodat cu ea şi îmi părea cea mai bună invenţie. nu mă deranja, dar şi stătea bine acolo - îmi ziceam eu. credeam că e ceea ce merită toaleta mea. dar iată câ ieri ne-am cumpărat un dulăpior, alb, cu lumină şi oglindă. În 5 minute a fost instalat şi mutate toate chiţibuşurile. cutia de carton a fost aruncată. acum când intru în toaleta mea parcă intru într-o altă lume (e cam mult spus, ştiu :-D), dar oricum simt un calm psihologic.

    Morala ar fi următoarea:
    1. nu cunoaştem ceea ce merităm, până când nu dobândim ceva mai valoros decât ceea ce avem.
    2. omul e ca câinele - se deprinde cu toate, ori crede că se deprinde cu toate.
    3. nimeni nu este cointeresat să ne dăruiască ceea ce merităm. meritele noastre trebuie să le câştigăm singuri.

    Acum despre text. Mi-a plăcut.

    ReplyDelete
  16. @ Jimmy,
    "nu cunoaştem ceea ce merităm, până când nu dobândim ceva mai valoros decât ceea ce avem."

    ceva ma inghimpa in aceasta constatare...daca omul a ajuns sa aiba ceva mai valoros e pentru ca a ajuns sa merite, nu pentru a ajuns sa inteleaga ca merita..tu ti-ai amenajat baia cu dulapior nu pentru intr-o zi te-ai sculat si pac te-a trasnit ideea ca "uite, da eu azi merit o baie mai acatarii", ci pentru ca azi ai pus mina in buzunar si te-ai gindit ca ti-ai putea permite asa un lux, pentru ca ieri si mai alaltaieri ai muncit..si ai ajuns sa meriti..Ideea mea exclude hazardul, intimplatorul din simplu motiv pentru ca cred (asta e cacafonie?) ca o relatie dintre doi tineri le poate depasi, se pot studia si pot decide.

    "omul e ca câinele - se deprinde cu toate, ori crede că se deprinde cu toate"

    Absolut de acord cind ma gindesc ca am putut foarte bine trai prin intuneric cind nu aveam lumina la Straseni, fara apa, fara masina de spalat..dar cred ca principiul asta functioneaza altfel intr-o relatie..altfel de ce ar fi atitea divorturi? Sau poate pentru ca oamenii nu au ajuns sa se deprinda sa traiasca fara apa, fara lumina, fara masini de spalat si cauta si de asta lasa tot si pleaca..eu dau peste cap tot ce spun..

    ReplyDelete