Monday, August 10, 2009

Dulapul


Eu am doar o bunică. Tehnic toţi au două, dar eu am cunoscut doar una - mama tatălui meu. Bunica şi bunelu' aveau o căsoaie mare la Străşeni şi, desigur, un sărăieş în care trăiau, în care ardea soba, cu lijancă, televizor ALFA şi uşă " la crucioc". Aici era foarte cald şi bine iarna, mai ales că bunica ne dădea voie să intrăm încălţaţi. Dar mie imi plăcea " sus-ul", aşa numeam noi casa cea mare. Eu aflasem unde bunica ascundea cheia de sus şi cînd ea îşi mai că'ta de treaba prin ograda, ştia unde să ma găsească cînd răguşea strigînd.

Sus era rece, lemnul uns cu vopsea roşie scrîşnea sub paşii mei, răsunînd a bătrîneţe în cele 3 odăi. Dar cele 3 odăi erau totuşi cele mai cochete, aici bunica păstra fotografiile din tinereţe, hainele cele mai bune, doi urşi imenşi de la nunta părinţilor mei şi dulapul.

Dulapul. Cu sertare şi oglinzi, acoperea un perete întreg. Era magic dulapul. Pînă pe la vreo 12 ani, veneam la el după bomboane şi ciocolate. La început credeam că le pune bunica şi aşteptam zi de zi să mă dojenească, dar bunica nu-mi spunea nimic..iar eu creşteam. Apoi am început să vin să mă joc cu bijuterii, mi le agăţam peste tot, imitam nişte gesturi nobile de damă după care mă plictiseam şi treceam la cosmetică şi parfumuri. Toate vechi, farduri sfărîmicioase, oje uscate, rujuri cleioase, odekolon-uri - cu aşa cosmetici şi cu îndemnările mele fine de machiaj - ieşeam de 30 de ani de sus. Dar bunica nu mă dojenea, mă întreba doar dacă am închis uşa bine. Pe la 15 am început să-i îmbrac fustele din tinereţe. Îmi plăcea mult una roză, o am şi acum, o luasem acasă.

Ieri am fost la bunica, la casa ei, căci bunica din noiembrie nu mai este acolo, deja e sus, lîngă îngeri. A rămas doar dulapul. Am deschis uşile lui larg, am înghiţit aerul bătrîn din maduva dulapului şi le-am închis înapoi, lăsînd intacta tinereţea bunicii mele.

6 comments:

  1. Eu mai am doar o bunica. Ceialti 3 s-au dus practic unul dupa altul. Parintii si acum ma intreaba daca ii tin minte. Articolul tau e atit de viu . Asa as vrea sa ii pot cuprinde .Dar nu pot...
    Ce s-ar mai bucura vazindu-ne acum :).

    ReplyDelete
  2. cine a spus că nu ne văd? Eu uneori cînd fac vreo prostie, nu mă gîndesc ce ar spune mama de ar afla, dar ce crede bunica că ma vede :)

    Mulţumesc, alinush :*

    ReplyDelete
  3. Frumos...mi-a placut mult. si sa stii ca exact o traire asemanatoare am si eu cind simt ca nu calc prea drept... simt asa o rusine in fata Bunelului...si cu articolul tau asa mi-ai aprins dorul pe care il inabuseam...

    ReplyDelete
  4. da, uitasem...imagina anexata e pur si simplu, superba....

    ReplyDelete
  5. eu am avut si eu o bunica dar nu o tin in minte ca eram prea mic si daca sincer nu am nici dulapul din amintirele tale dar o tin in minte pe bunica ta vesnica in miscare optimista tare la caracter , intotdeauna saritoare la ajutor,
    ma iubit si am simtit asta de cite ori ma ajutat nu mai tin in minte dar am avut si eu o bunica in bunica ta.
    o voi tine in minte toata viata mea asa cum spala ea hainele sau gatea ceva bun la bucatarie
    si nu uit si eu casa asta care acum nu mai va apartine voua dar aminterile le vom pastra in sinea noastra toata viata noastra.
    T.Natasa mersi ca ati fost si in viata mea

    ReplyDelete
  6. mă bucur că în sfîrşit ai intrat în regatul meu virtual, bunica ţinea mult la tine..spunea că semănăm..:)

    ReplyDelete