Sunday, October 18, 2009

Made in Moldova: Cumătrism

* Literele au fost alese aleator. A nu se face asocieri.

M-am pomenit să caut loc de practică în una din vacanţe, că de, ce să stau degeaba un amar de 3 luni cînd mişună Chişinăul de bănci şi eu sunt dornică de noi experienţe. Pregătesc un dosar bunicel cu CV frumos şi cu matricola sub braţ merg la Banca B., că e cea mai aproape de casa mea. Poate nu cel mai tare criteriu, dar asta e irelevant subiectului.

Intru cuminte, pregătesc în minte un salut plin de formalitate cît aştept la uşa dnei D. şi plină de încredere păşesc înăuntru cînd îmi veni rîndul. Dna D. mă privise curios o singură dată după care îşi îngropă ochii în nişte hîrţoage. Deloc entuziasmată la auzul frumoaselor mele intenţii de a-mi dedica vacanţa intereselor lor, îmi răspunse uscat:

- Totul e ocupat deja. Ne pare rău. Încercaţi în altă parte.

Eu holbată de indignare şi amărăciune la atitudinea ei dispreţuitoare, înlemnisem. Cum aşa ocupat? Vin cu jumătate de an înainte pentru a-mi ocupa un loc bicisnic de practică şi deja totul e ocupat? Ah, ce scuze ieftine!

Mai încerc să fac vînt cu CV-ul meu încărcat, cu matricola mea ţanţoşă, dar zădarnică ispravă, căci dna îmi spuse clar: Totul e deja ocupat!

Ei, bine atunci, fir-ar să fie. Dau să deschid uşa să ies, cînd colo...de pe partea cealaltă a uşii intră domnul D1, bun cunoscut al tatălui meu. Intră vesel şi foarte lejer în biroul Dnei D., mă salută cald, îl salut şi eu cum pot roşie de oftică, la care domnul zîmbind se adresează dnei D:

- Cu ce aţi supărat fetiţa asta?, asta urma să fie glumă desigur, căci domnul nu avea de unde şti ce bucurii mă poartă pe aici precum nici eu nu aveam habar (dar aflasem mai tîrziu de la tata) că domnul D1 e cu pondere la sediul central al băncii.

La care dna D. dezorientată îmi strigă-n spate:

- Da' de ce nu mi-ai spus că nu eşti din stradă?

Din stradă? Din STRADĂ? DIN STRADĂ?

- Din stradă???, întreb eu tîmpită.
- Da, de ce nu mi-ai spus de la bun început că îl cunoşti pe dl. D1? Normal că avem locuri şi te luăm numaidecît la practică. Pentru studenţi buni se găseşte neapărat un locuşor!

Voiam să plîng şi să rîd la un loc, cît spectacol, cîtă nenorocire, cîtă nedreptate şi cumătrism!

- Nu, mulţumesc, dar nu mai sunt interesată.

Succes şi baftă la toată lumea! Să aveţi de toate după merite!

24 comments:

  1. Actual inca pentru vreo juma' de secol, cel putin. :(

    ReplyDelete
  2. http://terra.md/ro/news/moldova/odejivorefeee/default.aspx

    ReplyDelete
  3. @ star77,

    din nefericire..este problema asta peste tot, dar la noi e mai cu seamă.

    @ Nikolai,

    flatată, dar mă aşteptam să fiu preîntîmpinată ex-ante publicare.

    ReplyDelete
  4. am mai auzit parca undeva o situatie aproape identica. -)
    ce sa-i faci daca tzara e mica? sa te bucuri? sa plangi?
    e ireal sa te erijezi in luptator cu sistemul - tot ce poti face este sa incerci sa TE comporti ALTFEL. Poate e cea mai buna arma. Si sa-i ignori pe "cumatri", desigur -)

    ReplyDelete
  5. @ atravedilun,

    oare ţi-a povestit-o cineva sau pe pielea ta ai simţit-o? :)
    mi-e silă de sistemul nostru, e paralizată meritocraţia pe aici.

    @ GMX,

    iată aici ar fi binevenită părerea cuiva care a jucat la ambele cumătrii. Cum nu ar fi, şi la cine nu ar fi ea mai nesuferită - e o năpastă oricum..brrr

    ReplyDelete
  6. Cumătrismul e întâlnit din păcate nu doar în Moldova ci și în România și chiar SUA, am simțit-o pe propria-mi piele,în toate țările menționate, dar asta e, ce să-i faci. Nedreptate pe de o parte, dar avantaj pe de alta, căci tare bine-mi pare când intru la medic fără rând și ceartă datorită scumpei mele verișoare care mă trece fără rând. Nu vin nici să judec, nici să susțin fenomenul bine cunoscut,doar că într-adevăr de cele mai multe ori nu suntem apreciați după merite și ne bat în cap cu ciocanul alții care au ajuns șefi prin metode nu chiar oneste.
    Totuși, Irina ești bravo că ai refuzat, în aceeași situație procedam la fel.

    ReplyDelete
  7. @ Sunshine,

    eu sunt categorică în privinţa asta, ştiu că se face peste tot, dar nu se face în aşa hal...că am ajuns să fim vagabonzi "din stradă" dacă nu avem relaţii.

    Hm, iar cît priveşte rîndul la medic, eh..., ce să zic, şi mama mea e medic şi mă tot trăgea de mînă în toate cabinetele cînd mai eram prin liceu, dar ruşinea a fost peste mine, sincer, cînd stau bătrînele şi însărcinate la uşă. Aşa că mama nu a insistat şi m-a lăsat de capul meu în rîndul meu. :)

    Schimbarea începe de la mine şi de la tine!

    mersi că ai intrat pe la mine, sunshine Tre' să vin şi eu să văd de a dat soarele în ograda ta. :)

    ReplyDelete
  8. =)))) nici nu shtii sa rizi sau sa plingi...

    ReplyDelete
  9. @ fluturash999,

    numele Petrov Dumitriţa vă spune ceva?

    :)))))
    asta cred că va rămîne amintire pe viaţă!!!

    ReplyDelete
  10. Irina, da hai scrie cumva și ce a fost mai departe. Unde te-ai dus la practică... :)

    ReplyDelete
  11. @ Natan,

    da, neapărat! În varianta iniţială a postului am scris de fapt, dar nu ştiu cum se boţea finalul şi suna comercial de asta am spus că mai bine o fac într-un post aparte.

    :)

    ReplyDelete
  12. Mda, din pacate chestii de astea se intimpla peste tot in Moldova, dar iata in banci in mod deosebit. Imi povestea recent un fost coleg ca sta deja de aproape 2 ani pe aceasi pozitie si nimeni nu-l promoveaza pentru ca tot vin cunoscuti care au nevoie de un serviciu bun nu de asta la front office. Asta cred ca doare cel mai mult. Mare pacat. Eu inca sper ca intr-o zi lucrurile se vor scimba daca fiecare din noi va lua atitudine.

    ReplyDelete
  13. @ Iulia Sîrghi,

    trebuie să se schimbe, să se amelioreze cel puţin..şi tot noi venim aici cu exemple, nu-i aşa? :)

    ReplyDelete
  14. Irina tu scrii ceva ce este foarte interesant (sincer). Mi-ar face o placere sa vorbesc cu tine.

    ReplyDelete
  15. Scuze. Arati super !!! "i need a life please" - "i have life available" :)

    ReplyDelete
  16. @ Anonymous,

    #1 păi, hai să vorbim :) De asta şi am lăsat comentariile deschise, ca lumea să-mi vorbească. Mersi pentru apreciere.

    #2, şi de ce crezi că eu sunt fata din poze? :))

    ReplyDelete
  17. :)Uneori imi incalzesc si eu urechiusile in modul dat cind e frig.

    ReplyDelete
  18. Isuta, asta chiar sa intimplat asa cum ai povestit aici?

    ReplyDelete
  19. Abia acum ti-am citit postarea... Ma intreb unde pot gasi tineri ca tine :), motivati sa faca un stagiu de vara??? Eu sunt implicata intr-un proiect care are drept obiectiv cautarea stagiilor pentru o anumita categorie de studenti. Mai mult ca atat, cei selectati urmau sa primeasca o indemnizatie lunara in timpul stagiului. Am reusit sa negociem stagii cu mari intreprinderi si ... surpriza! am avut foarte putini, dar FOARTE putini doritori de a face stagiu. Atunci m-a uimit, dar si m-a exasperat lipsa totala de interes din partea tinerilor!

    ReplyDelete
  20. @ Anonymous,

    No way! Chiar nu-mi vine sa cred, nu incape in cap..pentru ca stiu foarte multi tineri care ar face-o cu draga inima si recunostinta!

    Plecaciuni pentru proiect, asa ceva cred ca e pentru prima data in Moldova...e vreun career service de la vreo universitate sau ONG? Place foarte mult initiativa! Daca mai aveti nevoie de a completa listele cu stagiari sunt gata sa va ajut. Cunosc lume care ar spune "multumesc" pentru un astfel de gest si nu ar sta pe ginduri, mai ales ca e remunerat.

    Multumesc pentru ca m-ai vizitat si m-ai informat despre asta, chiar curioasa situatie.

    ReplyDelete
  21. Irina, imi pare rau ca sunt anonima, nu vrea sa-mi accepte ID-ul...

    Ma bucur sa stiu ca mai sunt totusi tineri in tara asta care se gandesc la viitorul lor si nu asteapta sa fie impinsi de parinti!

    Este vorba de un ONG international care are diverse proiecte pentru universitati. Publicul tinta este delimitat conform criteriilor impuse de ONG-ul nostru. De aceea, proiectul cu stagii nu este pentru toti studentii, ci doar pentru unii... din pacate... Si se intampla ca de obicei - cel care are, nu vrea... Mi-ar placea sa pot face ceva pentru toti studentii. Deocamdata sunt limitata de conditiile fixate...
    Oricum, voi tine cont de serviciile tale ;)

    P.S. Blogul tau e o descoperire agreabila intr-un moment potrivit :)

    ReplyDelete
  22. @ Anonymous,
    da, uneori trebuie de insistat cu id-ul, cred că e o problemă de sistem.

    Gata să ajut oricînd. :)

    Succese şi realizări!

    ReplyDelete