Friday, August 29, 2014

Metamorfoza

Îmi era un pic incomod să trăiesc în acelaşi oraş cu Kafka şi să nu-i fi citit cărţile. Măcar un gînd să i-l pipăi, să-i înţeleg gustul amar (cel puţin din spusele altora). Şi mi-am cumpărat cărţi de Kafka în Praga. Alinka îmi sugerase să încep cu Metamomorfoza, adică e mai "uşurică" decît celelalte opere ale lui. Faptul că un om se trezeşte într-o dimineaţă insectă, aparent e una dintre creaţiile sale cele mai comestibile.

Gregor e feciorul mai mare care întreţine o familie întreagă, se trezise într-o dimineaţă insectă. Eu mi l-am imaginat muscă, deşi pe coperta cărţii e un fel de cărăbuş. Şi iată aşa toată nuvela se deapănă în jurul acestei drame în familia Samsa. Familia lui, evident îngrozită...îl ţin prizonier în camera lui. La început sora lui mai mică, Greta, îi aducea lături şi făcea curăţenie în camera lui cînd el se ascundea sub sofa. Mama lui slaba de fire, se asfixia de durere la orice întrevedere. Tatăl său aspru, îl trata ca pe o fiară.

Viaţa lor monotonă şi stabilă, dintr-odată devenise plină de griji şi sacrificii. Trebuiau să meargă la lucru, nu îşi mai puteau permite întreţinerea unei servitoare şi mama îmrepreună cu fiica trebuiau sa spele vesela şi să gătească mîncare. Straniu, nu? Nu e nimic grav în asta, dar autorul ridiculizează foarte fin şi serios aceste scene prin prima unei insecte care gîndeşte şi simte înăuntrul său.

Gregor moare, spre uşurinţa familiei sale care voiau să se descotorosească de fiul lor preschimbat...


5

No comments:

Post a Comment