Sunday, June 30, 2013

O zi în Bath

Evit pe cît pot cuvintele perfect și fantastic...dar orășelul ăsta e pur și simplu încîntător, unde mai pui că mi-a dăruit o zi de vară veritabilă pe acest meleag înfrigurat.

Desigur că eu precaut am tîrîit după mine paltonul de iarnă. M-a păcălit de prea multe ori vremea engleză. Pe care a trebuit să-l prind la brîu...dar mai bine așa.

Dis-de-dimineață Bath era scăldat de căldura galbenă a soarelui, mirosea a iarbă proaspăt "cosită" în preajma terenului de cricket ce stă la intrare în oraș...iar pe terenul imens și verde doar "cosașul" și o copilă de vreo 5 anișori într-o rochiță roză, cu bucle blonde, cu piciorușele goale alerga și sălta vesel...Doamne ce imagine frumoasă...cînd viață se poate opri, cînd toate gîndurile se supun gravitației și cad..lăsîndu-mă doar cu frumusețea acestei lumi.


Pentru că eu nu sunt umană atunci cînd sunt flămîndă (am și un cuvînt care mă descrie în aceste momente hangry) a trebuit să mă opresc pentru a lua micul dejun în drumul spre faimoasele băi romane din acest oraș.    

Orașul e împînzit de clădiri din secolul 18..clădiri Georgiene (foarte simetrice, cornișa ornamentată cu danteluțe de obicei, ușa amplasată în mijloc, 2-3 etaje maximum)...clădiri din timpul lui Jane Austen...de fapt, Jane Austen a trăit în Bath..chiar de-asupra băilor romane care pe atunci nu au fost decoperite încă.



Băile romane au fost descoperite în 1880 și datează de pe timpurile lui Isus Hristos cînd romanii cuceriseră pămîntul englez (o parte din el). Băile se excavează pînă în prezent..și acoperă o suprafață mai mare decît un teren de fotbal. Izvorul Minervei (imaginea de mai jos) e unicul izvor cu apă termală din Anglia. Are o temperatură de 46C și e foarte bogat în minerale...Eu i-am atins apă gălbuie, caldă și moale...plăcut.


Pe teritoriul muzeului se plimbă actori costumați ca romanii din antichitate...absorbiți de rol.

După această experiență inedită am mers la Pump Room, un restaurant construit de-asupra băilor romane..extrem de elegant care mi-a adus aminte de balurile din Pride and Prejudice...aici se servește ceai pe muzică live de fortepiano. Cum să nu numești asta fantastic de frumos?

Și ce credeți că a urmat după asta? 




Lîngă băile romane, a fost construit un centru modern alăptat de același izvor antic unde poți merge pentru o experiență spa. Precum nu aveam nici prea mult timp, nici prea mulți bani, m-am mulțumit să mă bălăcesc în piscina rooftop...de unde se vede o priveliște peste oraș și cîmpii...care e pur și simplu splendidă mai ales pe o zi însorită...La ieșire din Bath am găsit un balonaș agățat de un pilon...de fapt, erau 2, dar pe unul involuntar l-am dezlegat și..a zburat undeva sus...peste oraș.



Precum soarele se scurta...a trebuit să măresc pasul pentru a reuși să văd și Stonehenge-iul...Pietrele astea nu au nimic copleșitor în ele în afară de vechime...datează de acum 5000 de ani. Dar 5000 de ani în urmă au fost construite și piramidele...mult mai impunătoare, mai complicate geometric, mai nobile ca menire...și totuși acest monument îmi e scump pentru că...l-am descoperit într-o carte de limbă engleză cînd eram mică..și îmi părea atît de departe de lumea mea, fantastic...da...încît a ajunge să îl văd...a fost ca o întoarcere în trecutul meu, la acel copil..care cu ochii mari se minuna jucîndu-și degetele peste hîrtia lucioasă..și spunîndu-i...uite, s-a împlinit și asta...bucură-te. Și eu m-am bucurat.



No comments:

Post a Comment